پیرونی

درمان بیماری پیرونی آلت تناسلی

پیرونی

بیماری پیرونی با ایجاد سفتی و کجی آلت مردان موجب اختلال در عملکرد جنسی می شود صدمه و رشد بافت فیبروز و غیرمتعارف عامل این بیماری می باشند. بیماری پیرونی Peyronie’s Disease به مرور باعث ایجاد درد و کجی در آلت تناسلی شده ، مشکلات روحی روانی متعدد برای فرد ایجاد کرده و فرد بصورت کامل توان جنسی خود را از دست می دهد.

کجی آلت به طول کلی به دو دسته مادرزادی و غیرمادرزادی تقسیم می شود و بیماری پیرونی سر دسته نوع غیرمادرزادی می باشد. ۴-۱ % مردان دچار این مشکل بوده و شروع آن با درد در هنگام نعوظ بعلت بروز التهاب در این ناحیه می باشد. در طی زمان با بروز بافت کلاژن و فیبروزها، سفتی، بنام پلاک ایجاد گردیده و در مرحله آخر، کلسیم روی این پلاک رسوب می کند.

عللی که برای بروز این بیماری مطرح شده اند، آسیب های موضعی، وراثت، سن، شکستگی آلت می باشند. اگرچه علت قطعی آن هنوز مشخص نیست. در بعضی مقالات مصرف سیگار و دیابت و بیماری های بافت همبند را هم در بروز آن موثر می دانند. عوارض این بیماری، بروز سفتی (پلاک) در آلت، درد، کجی آلت و اختلال در فعالیت جنسی می باشد.

اگرچه در درمان این بیماری داروهای خوراکی و یا تزریق موضعی در محل پلاک توصیه می شوند اما میزان اثربخشی آنها بسیار پایین بوه و تاثیر اندکی دارند. از موثرترین درمان پیشنهادی در حال حاضر، استفاده از امواج شاک ویو می باشد که بطور قابل توجهی از پیشرفت بیماری و عوارض آن جلوگیری می نماید. جراحی به عنوان آخرین روش درمان مطرح می گردد.

علایم اولیه بیماری پیرونی آلت تناسلی

اولین علامت بیماری پلاک پیرونی درد در هنگام نعوظ است. مردان ممکن است درد در آلت تناسلی را در هنگام نعوظ (یا بدون نعوظ) تجربه کنند.

کجی آلت تناسلی: در این مرحله بعلت ایجاد پلاک ، آلت تناسلی فرد در جهت پلاک پیرونی کج می شود و می تواند درجه شدید داشته باشد. در برخی موارد، آلت در هنگام نعوظ ممکن است ظاهر بهم کشیده، ناهموار و یا شکلی مانند ساعت شنی داشته و در اطراف بدنه آلت، نواره‌ای سفت و تنگ وجود داشته باشد.

لمس کردن جسم سفت در روی تنه آلت که بنام پلاک گفته می شود و هر چقدر تعداد آن زیادتر باشد ، نشانه شدت مشکل است .این پلاک میتواند در نواحی مختلف آلت فرد ایجاد بشود.

ناتوانی جنسی : در مراحل اولیه بصورت ناتوانی در نگهداشتن سفتی آلت  و در مراحل بعدی عدم توانایی نعوظ (اختلال نعوظ) می باشد.

کوتاه شدن آلت تناسلی: آلت تناسلی ممکن است به دلیل این بیماری، کوتاه‌تر از حد طبیعی شود.

علل ایجاد پلاک پیرونی

علل مختلفی در ایجاد بیماری پلاک پیرونی تاثیر دارند و معمولاً علت آن وارد شدن آسیب های مکرر به آلت تناسلی به دفعات زیاد است.

ضربه به آلت تناسلی در حالت نعوظ: مشخص شده است افرادی که بیماری پیرونی دارند در مقایسه با مردان متاهل هم سن خود، تعداد نزدیکی بیشتری داشته‌اند یا از نزدیکی‌های خشنی برخوردار بوده‌اند که احتمال ضربه به آلت در آنها بیشتر بوده است.

به عبارتی، می‌توان گفت بیماری پیرونی یک بیماری بافتی مرتبط با سن است که در بیماران با تمایلات جنسی زیاد، اتفاق می‌افتد. در طول فرایند بهبود، بافت اسکار شکل نامنظمی دارد که پس از آن ممکن است به یک گره قابل لمس تبدیل شده و به تدریج به خمیدگی آلت منجر شود. در این بیماری زمانی که آلت تناسلی به حالت نعوظ می‌رسد، منطقه دارای بافت اسکار قادر به کشش نیست و در نتیجه آلت تناسلی شکل طبیعی نعوظ را نگرفته و احتمالاً دردناک خواهد بود .

در بسیاری از افراد ضعف سیستم ایمنی و دیابت و بالارفتن سن و مصرف سیگار نیز از علل ایجاد کننده بیماری پیرونی می باشند.

تشخیص بیماری پیرونی

اولین علامت ایجاد پلاک پیرونی آلت تناسلی ایجاد درد در حین نعوظ است. به محض احساس این حالت باید به پزشک متخصص اورولوژی یا فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید. گرفتن عکس در حالت نعوظ ، کمک شایانی به پزشک می کند تا درمان موثر را اعمال نماید.

سونوگرافی از آلت تناسلی می تواند اندازه و محل پلاک پیرونی آلت تناسلی را مشخص نماید.

روش های درمان پلاک پیرونی

برای درمان این اختلال جدی در مردان سه روش زیر وجود دارد:

درمان دارویی

شوک تراپی خارجی (SWT)

درمان دارویی بیماری پیرونی

از داروهای مختلفی جهت بهبود پلاک پیرونی نام برده شده که متاسفانه تاثیر قابل ملاحظه در درمان ندارند. مثل ویتامین E ، کلشی سین ، پودر پوتابا (POTABA) که بصورت خوراکی استفاده میشود که علیرغم هزینه زیاد ، در درمان جدید پلاک پیرونی جایی ندارند .

تزریق داخل پلاک پیرونی

در این روش داروهایی مثل وراپامیل و کورتون به تنهایی یا ترکیب با هم با استفاده از سرنگ ظریف بداخل پلاک تزریق می شود. معمولاً بمدت ۶ تزریق با فاصله دو هفته انجام می شود و نتیجه مورد نیاز معمولا با این تزریق ها بدست نمی آید .

دستگاه شاک ویو در درمان پلاک پیرونی

روش قطعی درمان و به عبارتی تنها درمان بیماری پیرونی آلت تناسلی ، روش شوک تراپی خارجی با استفاده از دستگاه است که در آن در حالیکه فرد روی تخت مخصوص دراز کشیده ، پروپ دستگاه در محل پلاک گذاشته شده و بمدت ۲۰ -۳۰ دقیقه توسط اپراتور کارآزموده امواج پیزوالکتریک تابیده می شود . تعداد جلسات درمانی ۴-۶ جلسه است . طبق آخرین یافته های علمی نتیجه درمانی بسیار مطلوب است.

جراحی پلاک پیرونی

برخلاف نظرات قدیمی در درمان پلاک پیرونی، امروزه جراحی هیچ نقشی در درمان نوین پلاک پیرونی آلت تناسلی ندارد و به علت عوارض فراوان توصیه نمی شود. اما اگر بدشکلی در آلت شدید باشد, خیلی آزار دهنده باشد و یا از داشتن رابطه جنسی جلوگیری کند، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند. جراحی معمولاً تا زمانی که حداقل یک سال گذشته باشد و انحنای آلت تناسلی شما به مدت حداقل شش ماه ثابت بماند، توصیه نمی شود.

روش های معمول جراحی، عبارتند از:

بخیه زدن طرف سالم

روش های مختلفی برای بخیه زدن در سمت بلندتر آلت تناسلی (بدون بافت اسکار) وجود دارد. این کار می‌تواند کجی آلت تناسلی را اصلاح کند، اما ممکن است منجر به کوتاهی واقعی یا ظاهری آلت تناسلی شود.

برش یا برداشتن و پیوند

به طور کلی این روش در مورد کجی و انحنای شدیدتر آلت تناسلی استفاده می‌شود و در مقایسه با روش‌های پلیکاسیون، با خطرات بیشتری از نظر بدتر شدن اختلال نعوظ همراه است. جراح یک یا چند برش را در بافت اسکار ایجاد کرده و گاهی اوقات مقداری از بافت اسکار را خارج می‌کند تا غلاف آلت تناسلی کشش پیدا کرده و آلت به حالت مستقیم برگردد. جراح ممکن است برای پوشش سوراخ‌های غلاف سفید بیضه (یک غشاء در آلت تناسلی که به حفظ نعوظ کمک می‌کند) یک قطعه از بافت پیوندی را بخیه کند.

پروتز آلت تناسلی

از طریق عمل جراحی می‌توان پروتز آلت تناسلی را با بافت‌های‌ اسفنجی که در زمان نعوظ با خون پر می‌‌شود، جایگزین کرد. این پروتز ممکن است نیمه‌سخت باشد و به صورت دستی در اکثر اوقات به سمت پایین قرار گیرد و برای مقاربت جنسی، به سمت بالا خمیده شود. نوع دیگری از پروتز وجود دارد که با کمک یک پمپ کاشته شده در کیسه بیضه، حجیم می‌شود. در صورتی که شما همزمان دارای اختلال نعوظ و بیماری پیرونیباشید، پزشک ممکن است گزینه پروتز آلت تناسلی را برای شما در نظر بگیرد.