بیماری های مقاربتی, زگیل تناسلی

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی برجستگی های گوشتی به رنگ پوست و خاکستری بوده عامل آن ویروسهای پاپیلومای انسانی (HPV) می باشند. راه انتقال آن عموما از طریق تماس جنسی و مالش پوست به پوست بوده اما از طریق وسائل شخصی مانند استفاده مشترک از تیغ نیز امکان پذیر می باشد. حدود ۱۰۰ گونه HPV وجود دارد که تنها ۴۰ نوع آن موجب زگیل تناسلی می گردند. ضایعه قابل مشاهده نشان دهنده فعال بودن بیماری و قابلیت انتقال بالا به شریک جنسی می باشد.

درمان زگیل و از بین بردن زگیل های قابل مشاهده، این قابلیت انتقال را کاهش داده اما به صفر نمی رساند چون ویروس می تواند در نقاط به ظاهر سالم پوست باقی مانده و توانایی انتقال به شریک جنسی را داشته باشد همانگونه که ذکر شد، تنها راه انتقال ویروس از طریق تماس پوست با پوست است بنابراین ویروس نمی تواند از طریق سونا، جکوزی، استخر، بغل کردن و یا دست دادن منتقل شود.

پیشگیری

– بهترین راه پیشگیری، ارتباط جنسی محافظت شده است اگر چه نمی توان بطور کامل از انتقال پیشگیری نمود، اما توصیه می شود تا زمان درمان زگیل ها از ارتباط جنسی پرهیز نمایند.

– توصیه می شود جهت پیشگیری از انتشار ویروس، از تیغ زدن، مالش پوست و ایجاد زخم در ناحیه اطراف زگیل خودداری نمایند.

– واکسن گارداسیل که حاوی گونه های ویروس پاپیلوما است با تزریق در دختران ۲۶-۹ سال و پسران، توانایی پیشگیری از این گونه های ویروس را با احتمال بالا دارد. این واکسن در دو نوع عرضه می گردد یکی حاوی ۴ گونه و دیگری حاوی ۹ گونه از ویروس با سه نوبت تزریق در عضله (عمدتا در بازو) منجر به تحریک ایمنی بدن در برابر این گونه های ویروس می گردد. توصیه می شود این واکسن قبل از شروع ارتباط جنسی تزریق گردد. از آنجائی که نمی تواند مقاومت در برابر همه ویروس های عامل سرطان گردن رحم و ناحیه تناسلی را ایجاد نماید، پیگیری با معاینه و پاپ اسمیرطبق برنامه روتین توصیه می گردد. عوارض شایع این واکسن، درد در محل تزریق، سردرد، تب، حساسیت پوستی و سرگیجه است.

درمان زگیل

هدف از درمان، پیشگیری از افزایش تعداد و اندازه زگیل و جلوگیری از انتقال به شریک جنسی است.

۱- داروهای موضعی:

– پماد ایمی کوئیمود: این ماده با افزایش توانایی دستگاه ایمنی موجب از بین رفتن زگیل می شود. عوارضی مانند قرمزی، تحریک پوست، خارش و تاول دارد.

– پودو فیلین: زمینه گیاهی داشته و موجب تخریب زگیل می شود، عواض آن درد و سوزش و تحریک پوست است.

– تری کلرواستیک: اسیدی است که با تخریب مستقیم، زگیل را از بین می برد. عوارض آن، درد سوزش و تحریک پوست است.

۲- کرایوتراپی یا منجمد کردن: در این روش با استفاده از تکنیک سرما درمانی و ایجاد انجماد توسط گاز نیتروژن، زگیل را درمان می کنند. در این روش نیاز به چند نوبت مراجعه و درمان است.

۳- الکتروکوتری: سوزاندن زگیل به وسیله جریان الکتریکی است.

۴- لیزر تراپی: لیزر نور تقویت شده و متمرکز با قدرت نفوذ در عمق است که با امکان از بین بردن ویروس در عمق پوست موجب درمان ضایعه می گردد. عموما در زگیل های بزرگ, متعدد و یا مقاوم به درمان کاربرد دارد.

۵- برداشتن بوسیله جراجی: زگیل های بزرگ و مقاوم ممکن است نیاز به جراحی پیدا کنند.